သုဝဏၰဘူမိ ဂဝံေက်ာက္ယဉ္ေက်းမႈ

ဂဝံေက်ာက္ကို ေစတီဘုရားနွင့္ ဘာသာေရး အေဆာက္အအံုမ်ားတြင္ မ်ားစြာ အသံုးျပု ခဲ့ျကသည္ကို ဇုက္သုတ္နွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ ေအာက္ပိုင္းတြင္ အမ်ားအျပား ေတြ့ရသကဲ့သို့ ထိုင္းနိုင္ငံရွိ ပြန္တက္၊ ဖရပထံု၊ ရတ္ခ်္ပူရီ၊ ပရခ်န္ပူရီနွင့္ ေလာ့ဗ္ပူရီစသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ အမ်ားအားျဖင့္ ေတြ့ရသည္။ ပြန္တက္တြင္ ယိုးဒယားရွိ ေရွးအက်ဆံုး ေက်ာက္တိုင္ျကီးမ်ား၊ ရုပ္ထုမ်ား၏ခါးေနရာကို ေကာက္ေျကာင္း ေဖာ္ထားသည့္ ဂဝံေက်ာက္တံုးမ်ား၊ အေဆာက္အအံု အုတ္ျမစ္မွ အဝိုင္းပံုနွင့္ စတုရန္းပံု ဂဝံေက်ာက္တံုးမ်ားနွင့္ ေအာက္ေျခစကၤ࿿ျံျမင့္မ်ား၏ မ်က္နွာျပင္တြင္ ဂဝံေက်ာက္မ်ားျဖင့္ ေသသပ္လွပေသာ ပန္းတည္ခံုမ်ားကို ေတြ့ရသည္။

ဂဝံေက်ာက္ျဖင့္ျပုလုပ္ထားေသာ ဓမၼလွည္းဘီးျကီး၊ ေစတီငယ္သံုးဆူ၊ ပလႅင္နွင့္ပန္းအိုးမ်ားကို ဖရပထံုတြင္ ေတြ့ရသည္။ ရတ္ခ်္ပူရီအနီးရွိ ဝတ္မဟာတတ္ဘုရားေက်ာင္းနွင့္ ေက်ာင္းတံတိုင္းနရံမ်ား၊ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကို ဂဝံေက်ာက္ျဖင့္ထုဆစ္ထားသည္ကိုေတြ့ရသည္။ ေလာ့ပူရီရွိ ဖရပရန္ဆန္ယြတ္တြင္ ျမင့္မိုရ္ပိတ္နွင့္ အထြတ္ျပသာဒ္မ်ားကို ဂဝံေက်ာက္သားမ်ားျဖင့္ လွပစြာပံုေဖာ္ထားျပီး အနီးတဝိုက္ရွိ ရထားလမ္းေျကာေနရာမ်ားတြင္လည္း ဗိႆနိုးနတ္ရုပ္ထုဟု ထင္ရသည့္ ပ်က္စီးေနေသာဂဝံေက်ာက္တံုးအခ်ို့ကိုေတြ့ခဲ့ရသည္။ ပရခ်န္ပူရီအနီးနွင့္ ゞင္းအေရွ့ဘက္ေနရာအခ်ို့တြင္လည္းေတြ့ရသည္။

ဗုဒၶေခတ္နွင့္ ဗုဒၶမတိုင္မီအနုပညာလက္ရာမ်ားအတြက္ ျမန္မာနိုင္ငံနွင့္ ယိုးဒယားရွိမြန္လူမ်ိုးမ်ားသည္ အိနၵိယမွ အုတ္ဖုတ္သည့္အတတ္ပညာ မရရွိမီအခ်ိန္တြင္ ဂဝံေက်ာက္ကို မူလလက္ဦးအသံုးျပုခဲ့ျကျပီး ရာမညေဒသတြင္ ဂဝံေက်ာက္ကို ေရေျမာင္း၊ ေရတြင္း၊ ဆင္ေျခေလ်ာ၊ တလား၊ ပလႅင္၊ ေက်ာက္ဆစ္လက္ရာမ်ား၊ စကၤ࿿ျံမ်ား၊ ျမို့ရိုးနွင့္ ေစတီပုထိုးတည္ရာတြင္ အမ်ားဆံုးအသံုးျပုခဲ့ျကသည္။

ရန္ကုန္အနီးသံလ်င္မွ ဂဝံေက်ာက္ျဖင့္ ထုဆစ္ပူေဇာ္ထားသည့္ ၁၇ေပ ၉လက္မအျမင့္ရွိ ထမလြန္ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္သည္ အျကီးဆံုးျဖစ္သည္။ သို့ေသာ္ ထိုဘုရားရုပ္ထုကို ပလာစတာအေခ်ာကိုင္ျပီး ေဆးေရာင္သုတ္လိုက္သည္မွာျကာျပီျဖစ္၏။ ထို့ေျကာင့္ ထိုဘုရား၏ ဂဝံေက်ာက္ဆစ္အနုပညာလကၡဏာမ်ား ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ရသည္။ သုဝဏၰဘူမိအရပ္ဟုသိျကသည့္ ေကလာသေတာင္ေျခတဝိုက္တြင္ ဂဝံေက်ာက္ေစတီနွင့္ ဘုရားအမ်ားအျပား ဖူးေတြ့၍ရပါေသးသည္။

နီဂရီတိုမ်ား ဗုဒၶဘာသာေျပာင္းျပီးေနာက္ တည္ထားသည္ဟုေျပာျကေသာ ဇုက္သုတ္ေစတီသည္အျကီးဆံုးျဖစ္ျပီး မြန္တို့က ထိုသူတို့ဆံပင္ျဖတ္လႉ ခဲ့ျကသည္ကို အစြဲျပ၍ မြန္တို့ကဇုက္သုတ္ကို ဇုက္ေသာ္(ဂ်ိတ္စြတ္)ဟု ေခၚသည္။ ဘုရားကို မြန္လူမ်ိုးမ်ားက က်ာ္ကေလာ္ဒက္(က်ိုက္ကလြတ္ဒတ္)ဟုေခၚျပီး သရဲမ်ားတည္ထားေသာေစတီဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ နီဂရီတိုမ်ားကို သရဲ/ေရသရဲ/လူသားစားသူမ်ားဟု သတ္မွတ္ထားျကသည္။ 26-2

ကေမၻာဒီယားတြင္ ခမာလူမ်ိုးမ်ား အန္ေကာဝတ္ဘုရားေက်ာင္းေတာ္ျကီးကို အဂင္ေၱမပါဘဲ ေက်ာက္တံုးသက္သက္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားသကဲ့သို့ ဇုက္သုတ္တြင္ ေလးေပပတ္လည္ရွိေသာ ဂဝံေက်ာက္တံုမ်ားျဖင့္ အေဆာက္အအံုေဘာင္မ်ား၊ ေအာက္ခံတိုင္မ်ားကို အဂင္ေၱမသံုးပဲ အနုပညာလက္ရာေျမာက္စြာ တည္ေဆာက္ထားသည္ကို ေတြ့ရသည္။ ေနာက္ထပ္ေတြ့ရေသာ ဂဝံေက်ာက္ျဖင့္တည္ထားသည့္ ျကည္ညိုဖြယ္ရာေရွးေဟာင္းေစတီတစ္ဆူမွာ ပင္လယ္ကမ္းစပ္တြင္ရွိေသာ ‘ဇုကၠလိေစတီ’ျဖစ္ျပီး၊ ‘ဇုကၠလိ’မွာမြန္ဘာသာအရ ‘ျကခတ္ဝါးျကိုး’ အဓိပၸာယ္ရသည္။

ထိုေနရာသည္ သထံုျပည့္ရွင္နွင့္နဂါးမယ္တို့၏သားေတာ္မ်ားျဖစ္ျကေသာ သမလ၊ ဝိမလတို့ ဟံသာဝတီကိုရွာေဖြေသာအသြားလမ္းခရီးတြင္ တေထာက္ခိုနားဖူေျကာင္း၊ ဝါးေဖာင္မ်ားဖြဲ့ျပီး ထိုေနရာ၌ျကခတ္ဝါးနဲ့ ျကိုးမ်ားက်စ္ခဲ့ေျကာင္း အစဉ္အလာအရေျပာျက၏။ ဇုကၠလိေစတီကို တည္ရာတြင္ ဗုဒၶဘုရား၏ဆံေတာ္၊ စြယ္ေတာ္မ်ား ဌာပနာခဲ့သည္ဟု ယံုျကည္ရသည္။ ရန္ကုန္မွေရာက္ရွိလာေသာ ထူးဆန္းေသာဇနီးေမာင္နွံနွစ္ဦး ဦးေဆာင္လာေသာဘုရားအဖြဲ့သည္ ‘ဇုကၠလိေစတီ’ကို ဖူးေတြ့ျပီးေနာက္ ေစတီကိုျပန္လည္မြမ္းမံရန္ သဒၶါတရားထက္သန္လြန္းျပီး၊ ရန္ကုန္သို့ျပန္၍ တန္းဖိုးျကီးစိန္ဖူးေတာ္နွင့္ထီးေတာ္ကို သြန္းလုပ္ပူေဇာ္ျပီး ၂၅/၃/၈၆ ေန့ရက္တြင္ ထီးေတာ္အသစ္တင္လႉပူေဇာ္ခဲ့သည္။

ေကလာသေတာင္၏ အေနာက္ေတာင္ဘက္ေစာင္းတြင္ရွိေသာဝင္းကရြာတြင္ အလြန္လက္ရာေျမာက္လွေသာ ကုမာရေစတီဟုအမည္ရသည့္ ဂဝံေက်ာက္ေစတီ တစ္ဆူတည္ရွိသည္။ သထံုျမို့၌ ဂဝံေက်ာက္ျဖင့္တည္ထားေသာ သိျကားဘုရား၏အလယ္စကၤ࿿ျံတြင္ဇာတ္ေတာ္ျကီးဆယ္ဖြဲ့ပံုကို ဂဝံေက်ာက္မ်ားျဖင့္ထုဆစ္ထားကိုေတြ့ရသည္။ ထိုဘုရားအေရွ့ဘက္လမ္းတြင္ ကလ်ာနီသိမ္နယ္နမိတ္ဂဝံေက်ာက္တိုင္မ်ားကိုအလ်ားလိုက္ေတြ့ရျပီး ထိုဂဝံေက်ာက္တိုင္မ်ားကို ဇာတကဇာတ္နိပါတ္ေတာ္မ်ား ပံုေဖာ္ထားသည္ကိုေတြ့ရသည္။ ယင္းဂဝံေက်ာက္တိုင္မ်ားမွ ရုပ္ပံုမ်ားသည္ ယိုးဒယားနိုင္ငံအေရွ့ေျမာက္ပိုင္းရွိေရွးေဟာင္းျမို့ျဖစ္ေသာ ေမာင္မွားဒြတ္ျမို့ရွိသိမ္၏ နယ္နမိတ္ေက်ာက္တိုင္ရွိ ဂဝံေက်ာက္မ်ားျဖင့္ ထုဆစ္ထားေသာနိပါဒဇာတ္ေတာ္ပံုမ်ားနွင့္ လက္ရာခ်င္းဆင္တူေနသည္ကို အံ့ျသစြာေတြ့ရသည္။

ယိုးဒယားအေရွ့ေျမာက္ပိုင္းရွိ မြန္တို့အေျခခ်ခဲ့ေသာ ‘ကနြတ္နခြန္း’အရပ္သည္ အနုပညာတိုးတက္ထြန္းကားရာ ေနရာျဖစ္ျပီး ထိုေနရာတြင္ ဒြါရာဝတီေခတ္နွင့္ဆက္စပ္ေသာ ေရွးေဟာင္းျမို့ေတာ္မ်ားရွိသည္။ ဒြါရဝတီေခတ္မွ ဗုဒၶဆိုင္ရာေရွးေဟာင္းမြန္လက္ရာအမ်ားစုကို ဥထံု၊ ဖရပထံု၊ နခြန္ခ်ယာရီ၊ ေက်ာက္ဖုရားျမစ္၏ျမစ္လက္တက္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ေလာ့ဗ္ပူရီျမစ္ကမ္းရွိ ေလာ့ဗ္ပူရီ၊ မဲကေလာင္ျမစ္ဝွမ္းရွိ ကုဗၺအရပ္ေဒသ၊ ပန္သြန္းျမစ္ဝွမ္းလြင္ျပင္ရွိ ပရခ်င္ပူရီမွ ဆရိမဟိုစြတ္နွင့္ နက္ခြန္စဝမ္၊ နခြန္နယြတ္၊ စရပူရီ စသည့္ ျမို့ငယ္မ်ားတြင္ေတြ့ရသည္။

ယိုးဒယားေျမာက္ပိုင္းသည္ ေတာင္ပိုင္း၊အလယ္ပိုင္းတို့နွင့္ ပထဝီဝင္ေျမမ်က္နွာသြင္ျပင္ မတူညီေသာေျကာင့္ ေျမာက္ပိုင္းျမို့မ်ားသည္ ေတာင္ပိုင္း၊အလယ္ပိုင္းျမို့မ်ားနွင့္ ပံုသသဏၭာန္ခ်င္း ျခားနားေနသည္။ ျမို့အရြယ္အစားေသးျပီး အမ်ားစုမွာ ဟရိဘံုခ်ိုင္းေခတ္မွ ျဖစ္ျက၏။

ဟရိဘံုခ်ိုင္းမြန္နိုင္ငံေတာ္သည္ ေအဒီ ၁၂၉၂ တြင္ ယိုးယားဘုရင္လက္ေအာက္သို့က်ေရာက္ျပီး ေအဒီ ၁၂၉၆ တြင္ ခ်င္မိုင္းသည္ ယိုးဒယား၏ ရာဇာဌာနီျဖစ္လာျဖစ္လာသည္။ သို့ေသာ္ ဟရိဘံုခ်ိုင္းသည္ ေနာက္ထပ္ ရ၅ နွစ္တိုင္ေအာင္ ဗုဒၶယဉ္ေက်းမႈမ်ားစုေဝးရာေနရာအျဖစ္ က်န္ရွိေနေသးသည္။ ဟရိဘံုခ်ိုင္းရွိ လန္ဖုန္းအရပ္တြင္ မြန္ေက်ာက္စာ ဒါဇင္ဝက္ေက်ာ္ေတြ့ရွိခဲ့သည္။

(အဂၤႅိပ္ဘာသာျဖင့္ ဆရာျကီးေဒါက္တာနိုင္ပန္းလွေရးသည့္ “Laterite culture in Suvannabhumi” မွ ဘာသာျပန္ထားပါသည္။- cane-bamboo အဓိပၸာယ္ရွင္းျပေပးေသာ ဆရာ Banyar Aung(Independent Mon News Agency)နွင့္ အျငိမ္းစားပါေမာကၡဆရာမျကီးေဒၚခင္ဝင္းျမင့္(ရုကၡေဗဒ) အားေက်းဇူးတင္လွ်က္)

ေရးသားသူ: လူမြန္(ရာမညေျမ)
လြတ္လပ္ေသာ မြန္သတင္း ေအဂ်င္စီ
http://burmese.monnews.org/

ဂဝံေက်ာက္ယဉ္ေက်းမႈ(Facebook)

ဂဝံေက်ာက္ယဉ္ေက်းမႈ(Facebook)

သုဝဏၰဘူမိ ဂဝံေက်ာက္ယဉ္ေက်းမႈ  သုဝဏၰဘူမိ ဂဝံေက်ာက္ယဉ္ေက်းမႈ Reviewed by သစ္ထူးလြင္ on 02:18 Rating: 5
Powered by Blogger.