ပအိုဝ္း ႐ိုးရာကထိန္


ကထိန္ဆိုသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား အထြတ္အျမတ္ထား သည့္ ပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ေက်ာင္းမွာ သိမ္၊ သကၤန္းမွာ ကထိန္ဟု ဆို႐ုိးရွိသည့္အတိုင္း ကထိန္သကၤန္းကို လွဴဒါန္း ရျခင္းသည္ ထူးျခားမြန္ျမတ္ေသာ အလွဴျဖစ္သည္။ ကထိန္ခင္းျခင္းဆိုသည္မွာ လူမ်ားက ခင္းျခင္းမဟုတ္ဘဲ ရဟန္းေတာ္မ်ားက ခင္းရျခင္း၊ ကထိန္အလွဴသည္ သံဃိကအလွဴျဖစ္၍ တစ္ႏွစ္လွ်င္ တစ္ႀကိမ္၊ တစ္ႀကိမ္လွ်င္ တစ္ေက်ာင္းသာ ရက္အကန္႔အသတ္အတြင္း ဆင္ယင္ က်င္းပရျခင္း၊ ကထိန္အလွဴေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ သီလကို ေထာက္ပံ့ရာေရာက္ျခင္းစသည့္ ထူးျခားေလးနက္ သည့္ ဝိေသသလကၡဏာမ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္းေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္းသည္ ကထိန္သကၤန္းကို သူ႔ထက္ငါ အားႀကိဳးမာန္တက္ စုေပါင္းလွဴဒါန္းၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ယင္းတို႔အနက္မွ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း ပအိုဝ္း ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္ လုံးနဂါးပတ္ ေက်းရြာတြင္ ႏွစ္စဥ္ အစဥ္အလာမပ်က္ က်င္းပေလ့ရွိသည့္ ႐ိုးရာကထိန္ပြဲကို အမွတ္ရဖြယ္မ်ားစြာျဖင့္ ကိုယ္ေတြ႕ႀကဳံခဲ့ ရသည္။ ဗုဒၶဘာသာကို နက္႐ႈိင္းစြာ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ၾက သည့္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ကထိန္ခင္းသည့္ဓေလ့ သည္ ထူးျခား၍ အလြန္စိတ္ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းလွပါ သည္။

လံုးနဂါးပတ္ေက်းရြာ

လံုးနဂါးပတ္ေက်းရြာသည္ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း ပအိုဝ္းကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္ တြင္တည္ရွိၿပီး နဂါးအေမာက္သဏၭာန္ ေက်ာက္တံုးေပၚ တြင္ တည္ထားေသာ ေစတီကိုအစြဲျပဳကာ လံုးနဂါးပတ္ ေက်းရြာဟု ေခၚဆိုခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

ရြာ၏ေဘးပတ္လည္တြင္ စိမ္းလန္းေသာ ေတာင္ကုန္း ေတာင္သြယ္မ်ားျဖင့္ ဝန္းရံေနၿပီး ေအးျမေသာ ရာသီဥတု ရွိသည့္ ရြာေလးတစ္ရြာျဖစ္သည္။ ေက်ာက္တံုးႀကီးမ်ား ေပၚတြင္ ထူးျခားဆန္းၾကယ္စြာ တည္ထားေသာ ေစတီေတာ္ႏွင့္ ဆုေတာင္းျပည့္သည္ဆိုသည့္ ခ႐ုဖင္ျပတ္ ေရကန္ရွိျခင္းေၾကာင့္ ႏွစ္စဥ္ လံုးနဂါးပတ္ေက်းရြာသုိ႔ အနီး ဝန္းက်င္မွ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား လာေရာက္လည္ပတ္ ၾကသည္။ စုေပါင္းကာ ဗုဒၶဘာသာပြဲလမ္းသဘင္မ်ားကို စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပၾကသည္။

ယခုႏွစ္တြင္လည္း တကၠသိုလ္ ေျခလ်င္ႏွင့္ ေတာင္တက္အသင္း သဘာဝေခၚသံေဖာင္ေဒးရွင္း၏ မတည္မႈျဖင့္ အနီးမွေက်းရြာမ်ား စုေပါင္းကာ ကထိန္ပြဲႀကီး ကို က်င္းပခဲ့သည္။ ထုိကထိန္ပြဲႀကီးတြင္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္း သားမ်ား၏ ဘာသာ သာသနာအေပၚတြင္ လြန္စြာ႐ုိေသ ကိုင္း႐ႈိင္းမႈ၊ စည္းလံုးညီၫြတ္မႈမ်ားကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ထို႔ျပင္ ႐ုိးရာဝတ္စံုမ်ားကိုသာ တူညီႏွစ္သက္စြာ ဝတ္ဆင္ ၾကသည့္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ေဖာ္ေရြပ်ဴငွာမႈ၊ ယေန႔တိုင္ ႐ိုးရာဓေလ့မ်ားကို ထိန္းသိမ္းႏိုင္မႈ၊ ကထိန္ ပြဲေတာ္ က်င္းပရာတြင္လည္း ေပ်ာ္ရႊင္တက္ၾကြစြာ သီဆို ကခုန္ၾကရင္း ဆင္ယင္က်င္းပခဲ့ပံုမ်ားကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။

ျမတ္ႏိုးဖြယ္ရာ အစဥ္အလာ

ကထိန္ပြဲမက်င္းပမီ အႀကိဳညတြင္ ေက်းရြာရွိ လူပ်ဳိ ေခါင္း၏ေနအိမ္၌ ရြာရွိ အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိမ်ားအားလံုး စု႐ုံးၾကရ ၿပီး ေနာက္တစ္ေန႔ နံနက္တြင္ ဘုရားရွင္အား ဆက္ကပ္မည့္ ဆြမ္းေတာ္ပြဲမ်ားကို ျပင္ဆင္ၾကရသည္။ ထုိသို႔ ျပင္ဆင္ခ်ိန္ တြင္ ပအိုဝ္း႐ိုးရာေတးသီခ်င္းမ်ား သီဆိုၾကရင္း လူပ်ဳိမ်ား က အပ်ဳိေလးမ်ားအား ခ်စ္ခြင့္ပန္ႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရး တစ္ရပ္ကို ပအိုဝ္း႐ုိးရာဓေလ့တစ္ခုအျဖစ္ အစဥ္အဆက္ ဖန္တီးခဲ့ၾကသည္။

ကာလသား လူပ်ဳိမ်ားက မိမိခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္မိေသာ အပ်ဳိမိန္းကေလး၏ အနီးသို႔သြား၍ စကားစျမည္ ေျပာဆို ရင္း ခ်စ္ခြင့္ပန္ရာတြင္ မိန္းကေလးက သေဘာတူႏွစ္သက္ ပါက လူငယ္ကာလသားကို မိမိအိမ္၏ မီးဖိုခန္းတြင္ အဖန္ ရည္အတူေသာက္သံုးရန္ ဖိတ္ေခၚႏိုင္ၿပီး လြတ္လပ္စြာ စကားေျပာဆိုႏိုင္ေလသည္။

အကယ္၍ မိန္းကေလးက သေဘာမက်ပါက ထို လူငယ္ မိမိအိမ္သို႔လာခ်ိန္တြင္ အိမ္တံခါးကို ပိတ္ထားၿပီး ျငင္းဆန္ႏိုင္ခြင့္လည္း ရွိသည္။ ယင္းဓေလ့ကို မည္သည့္ အခ်ိန္မွ စတင္ခဲ့သည္ဟု မသိရွိရေသာ္လည္း ယေန႔တိုင္ ျမတ္ႏိုးဖြယ္ရာ အစဥ္အလာတစ္ခုအျဖစ္ ပအိုဝ္း တိုင္းရင္းသားမ်ားက လက္ခံက်င့္သံုးလ်က္ရွိၾကသည္။

ဆြမ္းေတာ္ပြဲ ျပင္ၾကရာဝယ္

ဆြမ္းေတာ္ပြဲျပင္ရာတြင္ ေဒသထြက္ အသီးအႏွံမ်ား ေပၚတြင္ အလွဆင္၍ ေခတ္ေပၚအစားအစာမ်ား၊ အေမႊးတိုင္မ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းေလ့ရွိၾကသည္။ ထုိသို႔ ျပင္ဆင္ရာတြင္ အမ်ားအားျဖင့္ ပိုင္းျဖတ္ထားေသာ ေဂၚဖီ ထုပ္မ်ား၊ ေဂၚရခါးသီးမ်ားေပၚတြင္ အေမႊးတိုင္မ်ား၊ ခ်ဳိခ်ဥ္သၾကားလံုးမ်ား၊ ေပါင္မုန္႔မ်ား၊ ေဆးလိပ္မ်ားကုိ တုတ္တံမ်ားျဖင့္သီ၍ အလွဆင္ထားၾကသည္။

ထို႔ျပင္ ကြမ္းအစ္မ်ား၊ ေသာက္ေတာ္ေရမ်ား၊ ေရာင္စံု ပန္းမ်ားကို လင္ပန္းမ်ားႏွင့္ ကလပ္မ်ားေပၚတြင္ တင္ထား သည္။ ထုိသို႔ လူပ်ဳိေခါင္းအိမ္၌ လူပ်ဳိ၊ အပ်ဳိေလးမ်ားက ဆြမ္းေတာ္ပြဲအတြက္ ျပင္ဆင္ေနၾကခ်ိန္တြင္ ေက်ာင္းဝင္း အတြင္း၌ ရြာသူ၊ ရြာသားမ်ား စုစည္းကာ အိုးစည္ ဗံုေမာင္းမ်ား တီးမႈတ္၍ ပအိုဝ္း႐ိုးရာ ေတးသီခ်င္းမ်ား သီဆိုကာ ကခုန္ေနၾကေလသည္။

ဆြမ္းေတာ္ကပ္လွဴပြဲ

ေနာက္တစ္ေန႔ နံနက္ေစာေစာတြင္ ရြာသူ၊ ရြာသား မ်ား အားလံုးသည္ ကထိန္ပြဲက်င္းပမည့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းသို႔ သြားေရာက္ၾကၿပီး ေရွးဦးစြာ ဆြမ္းေတာ္ကပ္ လွဴပြဲ က်င္းပႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္ၾကသည္။ ယခင္ေန႔မ်ားက ျပင္ဆင္ထားၿပီးေသာ ဆြမ္းေတာ္ႀကီးတင္လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ားကို ယူေဆာင္လာၾကသည္။ ဆြမ္းေတာ္ႀကီး လွည့္လည္ပူေဇာ္ရာတြင္ ေရွ႕ဆံုးမွ သာသနာ့အလံကို ကိုင္ေဆာင္ထားၿပီး ေနာက္တြင္ အိုးစည္ဗံုေမာင္းမ်ား တီးခတ္ေသာ လူငယ္မ်ားက လိုက္ပါလာသည္။

ယင္းတို႔ေနာက္တြင္ ကထိန္သကၤန္းကို ကနကၠဒဏ္ ထီးျဖဴႏွစ္လက္မိုး၍ ပင့္ေဆာင္လာၿပီး ဆြမ္းေတာ္ဗန္း မ်ားကို ကိုင္ေဆာင္ထားသည့္ မိန္းကေလးမ်ားႏွင့္ ေယာက်္ားေလးမ်ားက လိုက္ပါကာ လံုးနဂါးပတ္ ေစတီေတာ္အား လွည့္ပတ္ပူေဇာ္ၾကရသည္။ ရြာလမ္း တစ္ေလွ်ာက္ လွည့္လည္ ပူေဇာ္အၿပီး ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းသို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိခ်ိန္တြင္ ဆြမ္းေတာ္တင္မည့္ လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ားကို ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ထံ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္း ရမည္ျဖစ္သည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ ဆြမ္းေတာ္ဗန္း သယ္ေဆာင္လာသူ မိန္းကေလးမ်ားက ေက်ာင္းဝ၌ တန္းစီရပ္ေနေသာ အမ်ဳိးသားလူငယ္မ်ားထံ လက္ဆင့္ကမ္းၾကရသည္။ လက္ဆင့္ကမ္းရာတြင္ မိန္းကေလးမ်ားသည္ ႐ုိေသစြာ ဒူးေထာက္၍ မိမိလက္ဆင့္ကမ္းမည့္ လွဴဖြယ္ပစၥည္းအား နဖူးႏွင့္တိုက္ၿပီးမွ အမ်ဳိးသားလူငယ္ထံ ေပးအပ္သည္။ ထိုအမ်ဳိးသားမွတစ္ဆင့္ အဆင့္ဆင့္လက္ဆင့္ကမ္း၍ ဘုရားခန္းတြင္ ပူေဇာ္ထားရွိသည့္ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ထံ ကပ္လွဴၾကသည္။

ပအိုဝ္း႐ိုးရာကထိန္ သို႔မဟုတ္ လံုးနဂါးပတ္ကထိန္

ဆြမ္းေတာ္လွည့္လည္ပြဲႀကီး က်င္းပၿပီးေနာက္ ေခတၱ နားကာ ကထိန္ပေဒသာပင္ လွည့္လည္က်င္းပရန္ ရြာသူ၊ ရြာသားမ်ား စုေပါင္းကာ ျပင္ဆင္ၾကေတာ့သည္။ ပအိုဝ္း တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ကထိန္ပေဒသာပင္သည္ ေျမျပန္႔ႏွင့္ မတူ တစ္မူထူူးျခားလို႔ေနသည္။

အရွည္ ၁၈ ေတာင္ခန္႔ရွိေသာ ဝါးလံုးစိမ္းမ်ားကို ေထာင္လ်က္ စုစည္းခ်ည္ေႏွာင္ကာ အေျခတြင္ ထမ္းစင္ သဏၭာန္ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ဝါးျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ယင္း ပေဒသာပင္၏ ထိပ္ဆံုးတြင္ ဘုရားထီးတစ္လက္ မိုးထား သည္။ ဘုရားထီး၏ေအာက္တြင္ ေျမျပန္႔အေခၚအရ ပန္းဆိုင္းလွည္း သံုးခုကို အေပၚေအာက္ အကြာအေဝး အနည္းငယ္စီျခားလ်က္ ဆင့္ထားသည္။ ေအာက္တြင္ ဘုရားထီးေတာ္ ေျခပံုစံအဝိုင္းတစ္ခုကို အလွဆင္ထားၿပီး ေလးဘက္ပတ္လည္တြင္ လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ဳိးစံုကို ခ်ိတ္ဆြဲ ထားသည္။

ကထိန္ပေဒသာပင္ လွည့္လည္ရာတြင္လည္း ဆြမ္းေတာ္ႀကီးလွည့္သကဲ့သို႔ပင္ ေရွ႕ဆံုးမွ သာသနာ့အလံ ကိုင္ေဆာင္ထားသူက ဦးေဆာင္ၿပီး ကထိန္သကၤန္းကို ထီးျဖဴမိုးကာ ေနာက္မွ ကြမ္းေတာင္ကုိင္၊ ပန္းေတာင္ကိုင္ မိန္းကေလးမ်ားက လိုက္ပါလာၾကသည္။ ယင္းတို႔ေနာက္ တြင္ ပေဒသာပင္ကို ပင့္ေဆာင္လာၾကသည္။

ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသားတို႔၏ ကထိန္ပေဒသာပင္သည္ ဝါးလံုးမ်ားစြာျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားျခင္းေၾကာင့္ အလြန္ေလးလံ လွသျဖင့္ အားေကာင္းေသာ အမ်ဳိးသား ၂ဝ မက ထမ္းပိုး သယ္ေဆာင္ၾကရသည္။ ယင္းအမ်ဳိးသားမ်ားသည္ ထုိသို႔ ပေဒသာပင္ကို ထမ္းပိုးထားလ်က္က ပအိုဝ္း႐ိုးရာ သီခ်င္းမ်ား သီဆိုကာ အၿပိဳင္အဆိုင္ကခုန္လ်က္ လိုက္ပါ လာၾကေသးသည္။ ပေဒသာပင္ႏွစ္ခုကို တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ေခါင္းခ်င္းဆိုင္တိုက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေရွ႕တိုး ေနာက္ဆုတ္ ႐ုိးရာသီခ်င္းမ်ား သီဆိုေအာ္ဟစ္၍ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ပေဒသာပင္ကို ထမ္းထားလ်က္က လွည့္ပတ္ ကခုန္၍ေသာ္လည္းေကာင္း ပင့္ေဆာင္လာၾကသည္။

ပအုိဝ္း႐ုိးရာကထိန္တြင္ မိန္းကေလးမ်ားသာသယ္ပိုးသည့္ ပေဒသာပင္ ငယ္ေလးမ်ားလည္း ပါရွိသည္ကို ထူးျခားစြာ ေတြ႕ျမင္ရသည္။ ယင္းပေဒသာပင္ မ်ားကို မိန္းကေလး ရွစ္ဦးက အလွည့္က် ထမ္းပိုးလ်က္ အမ်ဳိးသား ပေဒသာပင္ မ်ားႏွင့္အၿပိဳင္ သီဆုိကခုန္ကာ ပင့္ေဆာင္သယ္ယူလာၾကသည္။

ထိုမွ်မကေသး လွည့္လည္ၿပီး၍ လွဴဒါန္းမည့္ေက်ာင္းသို႔ ေရာက္ရွိ လာခ်ိန္တြင္ ပေဒသာပင္မ်ားကို ထမ္းပိုးလ်က္ပင္ ေက်ာင္းဝင္းအတြင္း ရြာသူရြာသားအားလံုးႏွင့္အတူ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ကခုန္ၾကေလသည္။ ကခုန္ခ်ိန္တြင္ ေနပူဒဏ္ကို ဂ႐ုမျပဳဘဲ ေပ်ာ္ရႊင္စြာပင္ ပအိုဝ္း႐ုိးရာေတးသီခ်င္းမ်ားကို သီဆို၍ အိုးစည္ဗံုေမာင္းမ်ား တီးခတ္ကခုန္ၾကသည္။


ဂမုန္းရြက္ရွည္မ်ားျဖင့္ လက္အုပ္ခ်ီ

ဆြမ္းေတာ္ႀကီးလွည့္ပြဲႏွင့္ ကထိန္လွည့္ပြဲၿပီးေျမာက္၍ ကထိန္အႏုေမာဒနာ တရားေတာ္နာယူရန္ ေဒသခံ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းတြင္ စုစည္းေရာက္ရွိေနၾကသည္။ တရားေတာ္ကို ပအိုဝ္းဘာသာ၊ ျမန္မာဘာသာမ်ားျဖင့္ ၾကည္ညိဳစြာ နာယူၾကသည္။ တရားနာယူေနခ်ိန္တြင္ ဂမုန္းရြက္အရွည္မ်ားကို ကိုင္ေဆာင္လ်က္ လက္အုပ္ခ်ီထားၾကသည္။ ထိုျမင္ကြင္းကို ျမင္ေတြ႕ရသည္မွာ ဘုရားရွင္အား ပန္းျဖင့္ၾကည္ညိဳစြာပူေဇာ္ သည္ဟု ယူဆႏိုင္ဖြယ္ရွိပါသည္။

ယင္းေၾကာင့္ပင္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ အလြန္ပင္ ၾကည္ညိဳကိုင္း႐ႈိင္းၾကၿပီး ဗုဒၶ၏တရားေတာ္မ်ားကုိ သဒၶါတရား ထက္သန္စြာျဖင့္ အေလးအနက္ထား အာ႐ုံစူးစိုက္ကာ နာယူၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾက သည္ကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ထုိ႔ျပင္ လံုးနဂါးပတ္ေက်းရြာတြင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္မွလြဲ၍ အျခားေသာ နတ္ကိုးကြယ္မႈမ်ား မရွိေၾကာင္းကိုလည္း သတိျပဳမိခဲ့သည္။

ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ႐ိုးရာကထိန္ပြဲေတာ္သည္ ေဒသအလိုက္ ျပင္ဆင္ပံု ကြာျခားႏိုင္ၾကေသာ္လည္း ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ အခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးညီၫြတ္မႈ၊ ႐ုိးရာဓေလ့မ်ားကို ယေန႔တိုင္ ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္စြမ္းရွိမူ၊ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ သဒၶါၾကည္ညိဳထက္သန္မႈ၊ ဘာသာစကား မေပါက္ေသာ္ လည္း ႐ိုးသားျဖဴစင္စြာ ေဖာ္ေရြေျပာဆို ဆက္ဆံမႈမ်ားကို ကိုယ္ေတြ႕ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္မွာ စိတ္ဝယ္ ဖရဏာပီတိ ဂြမ္းဆီထိမွ် ၾကည္ႏူးခဲ့ရပါေတာ့ သည္။ ။

ခင္ဇာလီ၊ ဓာတ္ပံု-မီခ်ီကိုဟန္
The Mirror Daily 
ပအိုဝ္း ႐ိုးရာကထိန္ ပအိုဝ္း ႐ိုးရာကထိန္ Reviewed by THITHTOOLWIN on 11:40 Rating: 5
Powered by Blogger.